La història de la lectura revela les estretes relacions entre l’evolució dels hàbits lectors i els canvis tecnològics i socials. Venim de la “conversa universal” entre filòsofs i científics que va propiciar l’arribada de la impremta i, amb ella, de les seves extraordinàries transformacions intel·lectuals. Però fou amb la introducció del paper continu que la modificació fou radical: al mateix temps que disminuïa el temps d’accés al llibre publicat n’augmentava l’oferta.
La lectura deixava de ser intensiva per esdevenir extensiva. Actualment una nova transformació, la digital, ho ha capgirat tot de cap i de nou. La velocitat amb que circula la informació ha alterat la nostra capacitat de concentració i, en conseqüència, la d’aprofundiment i reflexió. Com afecta això a l’àmbit humanístic? Les propostes actuals d’adaptació són oportunes? Preguntes que ens farem a la VI Conferència de l’Aula Joaquim Molas.
1 de juny de 2018. Biblioteca Museu Víctor Balaguer (Vilanova i la Geltrú)
Díptic VI Conferència: Llegir: On som?